Tankeregn - Saker ingen ser



Allt du behöver veta: Saker ingen ser är en historia om människomöten. Främlingar, vänner, kärleksintressen och en hel hög med unika karaktärer träffas i en underbar skolmiljö. Det pratas Karin Boye, kläder, Håkan Hellström och kyssar. Och saker som kyssar leder till.

Flum: Årets mest efterlängtade bok är utläst och Anna Ahlund gjorde inte mig besviken. Hon skriver ett vackert språk och såna himla fina karaktärer, vilket absolut är bokens styrka. Min favorit blev rätt så snabbt Linn, men jag gillar även Johannes och "mot-slutet-Fride". Jag tycker att hen kommer till sin rätt när hen inte har Miriam att tänka på. Linn är min favoritkaraktär för att hon inte är lika dramatisk som de andra ungdomarna, hennes vänskap med Märta är klockren och gillar hennes stil, både kläder och personlighet. Som alltid, i alla böcker jag läser, faller jag inte för huvudpersonen, Sebastian i det här fallet. Nja, jag känner inte med honom riktigt, varken det goda eller onda. Men jag älskar scenen när han träffar Nova. Att han märker att hon är osäker och att han inte vill att hon ska tro att det är nåt fel på henne, att hon inte duger. En sak jag saknade dock var fler djupa kompiscener. Jag är så svag för långa konversationer vänner emellan, för insiders och sena nätter. Jag gillar ofta kompisscener mer än kärleksscener och det är nog där jag tappar mig lite. Sexscenerna är välskrivna och äkta och döljer ingenting men, kanske är jag pryd, men vissa scener hade jag klarat mig utan (Fride och Miriam i skolan, jag ser på er). Men Saker ingen ser är en bok jag skulle rekommendera till varje högstadie-/gymnasieelev jag ser, den är unik, underhållande och stundtals riktigt, riktigt fin.

Ord att minnas: 

Tangenterna är vatten under fingrarna. Tonerna är snö och iskristaller som sprätter åt olika håll, trummorna och basen leder och låter henne dansa och det är precis så här musik ska kännas. 

(orsak: för att jag älskar när folk pratar om nåt de älskar, deras passion)

Tankar boken väckte hos mig: Slutet kom som en chock för mig, jag var verkligen helt clueless. Vet inte om jag bara sett förbi det eller om det inte var meningen man skulle veta så länge på förhand. Skulle jag ha märkt det i verkliga livet ? Om jag vore t.ex. Yodit. Jag vill tro att jag hade kunnat se det. Jag vill tro att jag hade hunnit hjälpa på mitt sätt redan innan det gick så långt.

Recensionsexemplar: Ja. Tack Anna Ahlund och Rabén&Sjögren !


3.5 av 5 droppar 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek