Tankeregn - The Rest of Us Just Live Here


Allt du behöver veta: När hjältarna räddar din skola, ditt kvarter och din stad, vad gör du då ? Vilka vardagliga problem möter du när de utvalda mister sina vänner i kampen mot ondskan ?

Flum: Älskade idén med den här boken och utförandet var riktigt bra. Historien är så himla rolig och karaktärernas ''hoppas de kan vänta med att spränga skolan till efter vår examensfest''-attityd är så mitt i prick. Sen är relationerna väldigt fina också, både när det kommer till familj och vänskap. Jag är svag för syskonkärlek och här får jag en hel dos sådant. Plus i kanten. The Rest of Us är inte bara rolig utan berör också många viktiga ämnen så som familjekriser, HBTQ, psykisk ohälsa och att skiljas från sina vänner.

Ord att minnas:

We share out craziness, our neuroses, our little bit of screwed-up-ness that comes from our family. We share it. And it feels like love.

*     *     *     *

“What do you do when your dreams are about to come true?" she asks. 
"No one ever tells you. They tell you to chase them, but what happens when you actually catch one?"
"You enjoy it. Do your best, try not to be a dick.” 

*     *     *     *

What's important is that I know how much you worry about shit. And what's also important is that I know a big part of your worry is that, no matter what group of friends you're in, no matter how long you've known them, you always assume you're the least-wanted person there. The one everyone else could do without.

Tankar boken väckte hos mig: Det sista citatet här ovan väckte en hel del känslor för mig. Jag skulle kunna jobba med det som ett heltidsjobb att få människor att känna att de hör hemma någonstans. Att alla ska känna att de har någon, om ens bara en person, i hela världen som är en lyckliga människa just för att den har träffat dig. Så när jag läser sånt här sticker det i hjärtat. En roligare tanke är att boken gav mersmak för Ness. Jag vill absolut läsa mera av honom för jag älskade hans skrivsätt, berättarröst och karaktärer.

En väldigt stark 4:a 


Kommentarer

  1. Åh, det skulle jag också kunna jobba med! Vilket fantastiskt jobb det skulle vara. I alla fall om man lyckades varje gång. Hör av dig om du startar ett sådant företag och börjar anställa. ;)
    Tror att den här boken får bli nästa på min läslista. Har varit sugen på den länge nu. :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, börjar fila på en företagsidé direkt ! :D åh så kul, kommentera gärna vad du tyckte sen :) kraam !

      Radera
  2. Jag tyckte också väldigt mycket om den här boken, den hade sånt fint tema, och karaktärerna var mänskliga och sköra och omöjliga att inte ta till sig. Jag började med Chaos Walking-trilogin efter det här (också imponerad av Ness) och det märks att han kan skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var den fin :) Måste läsa första boken snart! Vill ha mera Ness :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek