Book Obsession sprider bokbloggskärlek

Innan jag tar några veckor sommarlov från Bokbloggskärleken (i alla fall i form av gästbloggare) har vi glädjen att läsa Cecilias blogghistoria. Cecilia bloggar på Book Obsession och om ni gillar vad ni får läsa näst kan ni läsa mera på hennes blogg genom att klicka på bilden nedan. Med det önskar jag er alla en fin sommar fylld med fin sommarläsning och bloggande.



1. Hur kom ditt bloggnamn till?
Hela mitt bloggnamn är SweBookObsession, men för enkelhetens skull brukar jag bara skriva/säga Book Obsession. Från början tänkte jag faktiskt blogga på engelska (vilket ändrades efter typ en vecka) därav det engelska bloggnamnet. BookObsession ville jag ha redan från början, men det namnet var redan upptagen. Det var då Swe-delen kom in, vilket var helt random, och eftersom den adressen var ledig så fick det blir SweBookObsession.


2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga?
Jag har bloggat sedan 28 maj 2012 (så snart firar jag 4 år!) och jag började blogga dels för att jag ville dela med mig av mina läsupplevelser och dels för att det var precis innan studenten och jag knappt hade något att göra i skolan då. Bloggen var den perfekta ursäkten att ha något att göra. ^^


3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva? 
De roligaste inläggen att skriva är helt klart recensioner och lite mer allmänna inlägg. Jag gillar hur jag kan släppa loss lite mer i dem och prova nya sätt att använda språk.


4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?
Bäst tycker jag om book hauls och boktips. När det kommer till recensioner andra skriver undviker jag dem oftast om jag inte har läst boken. Om det dock är en bok jag själv är intresserad av kan jag snabbt kolla vilket betyg och skumma lite bara för att se vad bloggaren tyckte om den.


5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Ungdomsböcker, känslor, detaljrik.


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig? 
Min idealbok behöver inte handla om något speciell, ha någon rätt längd eller tillhöra någon speciell genre, men jag vill gärna uppleva något under läsningen. Desto mer jag känner för handlingen, karaktärerna, författarens språk osv, desto mer tycker jag om boken.


7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet?
Jag älskar verkligen att skriva! De senaste året har jag blivit allt mer intresserad av journalistiskt skrivande och jag blir väldigt glad när jag skriver artiklar, reportage eller intervjuer. Annars gillar jag att gå på promenad, simma och umgås med min familj och vänner.


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.
Utan tvekan är min favoritläsplats min säng! <3


9. Vad läser du just nu?
Jag har precis avslutat The Hidden Oracle av Rick Riordan - vilken var helt fantastiskt! Snart ska jag börja läsa Mio, min Mio av Astrid Lindgren.

10. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers? 
Jag har varit med i några läsalots, men det var ett tag sedan. Själva grejen är att jag gillar grejen med läsalots men när jag väl är med så blir jag inte extra peppad att läsa - snarare tvärtom. Jag har aldrig anordnat något läsalot själv, och med tanke på hur jag påverkas av dem så brukar jag inte vara med längre.


11. Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Som läsdagbok använder jag Goodreads - vilket passar mig som handen i handsken. Om jag hade en läsdagbok i pappersform tror jag att den skulle ta slut rätt fort eftersom jag läser rätt så mycket. ^^


12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa?
Det är rätt så blandat faktiskt. Ibland hittar jag någon när jag kollar runt på nätet, annars brukar jag kolla i olika blogglistor som många bokbloggare har på sina bloggar. Väldigt användbart när jag vill hitta nya bokbloggare!

13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna? 
Jag använder alltid Bloglovin. Rätt beroende av den faktiskt. Heheh!


14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?
Under åren som har gått har jag träffat många bokbloggare på olika event och bokmässor, och jag har blivit vän med två av dem.
Petra (från Petras Bokblogg) träffade jag första gången under 2013 då Melina Marchettas besökte Stockholm. Vi har sedan dess pratat mer och mer över nätet och har en bra kontakt idag skulle jag vilja säga. Det är jättekul att ha en kompis som kan förstå mina läsupplevelser så bra. ^^
Sedan har vi också Maddie från Maddies Bokblogg (tyvärr inte uppdaterad på ett tag...) som jag fick kontakt via bloggen. Jag tycker det är helt fantastiskt hur bra kontakt man kan med någon på nätet och efter att vi träffades första gången har det bara blivit bättre.


15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra 
Det största ögonblicket för mig som bokbloggare var när jag inför publik fick intervjua Leigh Bardugo förra året. Intervjun gick hur bra som helst och jag är otroligt glad att jag fick vara med om det.


16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.
Stressen. Jag kan bli lätt uppstressad när jag känner att jag ligger efter med bloggandet eller inte uppdaterar den som jag vill göra.


17. Vad är det roligaste med att bokblogga?
Den fina stämningen mellan alla bokbloggare och hur lätt det är att bara börja prata när man träffas irl.


18. Ett blogginlägg du läst som varit extra intressant, fint, roligt eller som bara lämnat i minnet. 
Read N See har under året publicerat en serie som heter Comics Education som jag har fått mycket nöje av.
(länk: http://ireadnsee.blogspot.se/2015/12/comics-education.html)


19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? 
Mina två främsta mål för 2016 som jag tänker satsa på är att göra bloggen till en domän och börja med att göra videos. Har gjort upp ganska många planer för det men behöver fortfarande jobba på några detaljer innan jag kan göra någon av dem. Förhoppningsvis kan jag göra dem nu under sommaren eller till hösten.


20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 
Petras Bokblogg
Booklovin 
Bellas Bokblogg

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen