I Elinas hylla sprider bokbloggskärlek

Innan ni alla går ut och njuter av det underbara vårvädret har jag här ett fint litet gästinlägg av ingen mindre än Elina. Läs om hur hon bestämde sig för att börja bokblogga, vad hon gillar att blogga om och vilka bloggar som är hennes favoriter. Klicka på bilden nedan för att komma till Elinas blogg. 
Ha en trevlig lördag ! 



Efter att jag författat detta inlägg ska jag fortsätta läsa i Siri Pettersens Odinsbarn. Och: i skrivande stund sitter jag faktiskt och knåpar på detta inlägg sittandes på en av mina favoritplatser för just läsning: i min säng. Och om jag inte sitter i sängen när jag läser, så sitter jag troligtvis i soffan.

2011, den 27:e augusti, fattade jag beslutet att starta en egen bokblogg. Jag hade hittat till andras bokbloggar ett tag och blev sugen på att testa konceptet själv. Fast jag var livrädd för att ingen skulle läsa min blogg eller – ännu värre – att någon skulle läsa, men bara inte tycka om. Jag satt länge i skrivbordsstolen och klurade på namn. Jag kände att jag ville ha ett namn som man kanske skulle komma ihåg och ett namn som även skulle kännas ganska okej att ”rabbelsäga” såsom man ibland gör när man säger hela webbadressen som ett helt namn… Så till slut blev det I Elinas hylla, även om det inte alls kändes självklart. Jag tycker nog dock att jag känner att namnet bara blivit mer och mer självklart med tiden och nu gillar jag det mer än den dagen jag startade bloggen.

Jag började alltså blogga på grund av alla oerhört inspirerande och fina bokbloggare, av olika slag, i bokbloggsträsket. Det var många jag hade följt ganska länge som ändå gjorde att jag vågade, ville och verkligen tog språnget och startade en egen bokblogg! Hela tiden upptäcker jag också nya bokbloggare och nya bokbloggar. Jag finner många genom bokbloggare jag redan har extra koll på, samt tack vare sajter såsom Bloglovin´ och bokbloggar.nu. Vissa bokbloggare känner jag en närmare tillhörighet med än andra: för att vi har något gemensamt, för att vi börjat prata också privat eller för att vi faktiskt träffats i verkliga livet.

Sedan dagen jag startade upp bloggen har jag skrivit en del recensioner, några listor, önskelistor och jag har gjort en hel del utmaningar och enkäter… Ser jag tillbaka på recensioner och enstaka andra inlägg, kan jag se att jag inte är riktigt samma Elina nu som 2011. Men: jag tycker charmen ligger i att jag inte är samma person! Jag finner även en charm i att kunna se tillbaka och jämföra mig som bokbloggare då och nu – jag har utvecklats – och jag har inte utvecklats ensam utan också tillsammans med andra. Roligast tycker jag fortfarande att det är att skriva recensioner. Viktigt för mig är att skriva utan en bestämd mall så att jag kan rätta mig lite efter verket! Jag gillar också fortfarande olika typer av utmaningar och enkäter. Det är kanske även recensioner, utmaningar och enkäter mer specifikt jag ofta uppskattar att läsa hos andra. Sedan är det jättekul att snubbla över inlägg hos andra som jag aldrig skulle kunna åstadkomma, av olika anledningar, på egen hand… Och jag uppskattar faktiskt också andras inlägg förvånansvärt mycket trots att de somliga gånger handlar om böcker jag aldrig skulle läsa, författare jag aldrig hört talas om och trots att de kanske berör genrer som inte alls är min smak för stunden…

Och just nu kan jag väl sammanfatta min lässmak som främst tillägnad novellen som format, verken med – för mig – ett direkt tilltalande språk och skräcken som genre. Det betyder inte att jag inte läser mycket annat jag också tilltalas av, men de tre huvuddragen är mest återkommande just nu. Och då kan man naturligtvis fråga sig hur idealboken är enligt min smak? En skräcknovell med tilltalande språk? Ja, det låter inte alls dumt faktiskt… Men idealboken skulle jag nog vilja säga följer devisen ”less is more” – en hellre kortare än längre bok, med hellre kortare än längre kapitel, och hellre en berättelse som säger lite för lite än lite för mycket och som gärna innehåller poetiska inslag eller på något vis en viss lekfullhet i språket.

Jag vet inte om det är de där lite tunnare böckerna och särskilt alla älskade noveller som räddar upp läslusten ibland när läslusten liksom faller mellan alla andra intressen jag har. Jag bakar gärna, lagar gärna mat, jag tittar på film, tv-serier, jag skriver, jag pysslar och ”wreckar” – för att nämna något. Jag umgås gärna med familj, vänner, sambo och katter också. Precis som alla andra intressen jag har, vill jag att bokbloggandet och läsningen ska vara lustfylld och inte stressfylld, och med det deltar jag inte i läs-a-lots exempelvis. Däremot testar jag som innan nämnt gärna på någon utmaning då och då, men bara med målet att det skulle kunna locka fram den där läslusten jag vet att jag besitter!

Bokbloggarmässigt har jag inga planer på att sluta att blogga ännu. Jag känner att jag har mycket kvar att säga och jag finner att den energi jag lägger ner får jag tillbaka i andras inlägg, i kommentarer och i allt engagemang från alla håll! Med det kan det också förväntas flera födelsedagsfirande av min blogg! Det är nog ett av de inlägg som blir roligast att göra varje år jag beslutar mig för att födelsedagsfira med bloggen. Hela konceptet går ju ändå ut på att få ge en present till en annan bokbloggare och sprida en form av fysisk konfetti av bokkärlek till en lyckligt lottad medbloggare, medläsare och medmänniska!

Och det finns så många bra bokbloggar därute. Ett av de mest uppskattade initiativen jag insuper inlägg från med jämna mellanrum är Kulturkollo! Sedan måste jag sprida lite extra kärlek till tre bokbloggar jag läser lika frekvent och där upphovskvinnorna kan få varsin virtuell kram: Eli läser och skriver, Prickiga Paula och Nellons bokblogg!

Utan bokbloggare och böcker, hade I Elinas hylla inte varit någonting! ♥

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen