Marklars Books sprider bokbloggskärlek

Årets tredje månad är här, våren närmar sig och självklart ska det firas med ett gästinlägg. Idag får vi läsa om Elinas historia från att hon startade bloggen fram till idag, med en liten blick mot framtiden också. Koka en kopp te och njut en stund av denna härliga tjejs svar på de bekanta frågorna. Klicka på bilden nedan för att komma till Elinas blogg Marklars Books. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?
Jag har gillat South Park sedan jag var omkring tio år, och i högstadiet såg jag ett avsnitt där man möter utomjordingarna Marklar på planeten Marklar, där alla heter Marklar. Något år efter det startade,  jag bloggen Marklar.blogg.se (den är nu lösenordsskyddad) och något år efter det startade jag en bokblogg men eftersom jag redan använt upp namnet Marklar och gillade blogg.se’s portal så blev det marklarsbooks.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?
Jag har bloggat sedan jag gick första året på gymnasiet, men det var inte förrän februari 2013 som jag började bokblogga. Jag började bokblogga för att jag inte hade någon att diskutera böcker med, vilket jag har nu!

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)
Att skriva recensioner på böcker som jag verkligen avskyr är helt klart roligast att skriva. Det händer inte ofta att jag skriver sådana inlägg eftersom jag oftast ger upp den typen av bok innan jag läst klart den.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?
Book hauls! Sen gillar jag även att läsa olika slags listor och tags.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Spänning Drama Kärlek

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)
Jag föredrar att ha inbundna böcker i bokhyllan men ärligt talat så är det så mycket lämpligare med paperbacks, så en paperback/pocket, omkring 350 sidor, spännande YA med något slags drama (gärna i form av kärlek) och ett avslut med ett grym twist!

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?
Fika och äta glass är ju alltid trevligt, och ännu bättre blir det om man har trevligt sällskap också.
Smink är något som jag börjat intresserat mig mycket för nu i år, av vilken anledning vet jag inte men något som är säkert är att jag lagt mindre pengar på böcker men mer på smink istället.
Att mysa med våra (mina och sambons) katter Algot och Norah är något som jag gör i tid och otid, det ser jag som ett av mina intressen. Något jag gillar nästan lika mycket som det är att prata om dem och visa bilder och filmer, de som har min snapchat vet vad jag menar.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.
Jag skulle vilja säga balkongen men där är det antingen för varmt eller för kallt. Eller för ljust. Oftast läser jag i sängen och lässtämningen är som allra bäst när man ska lägga sig.

9. Vad läser du just nu ?
Brisingr av Christopher Paolini, som jag läser tillsammans med Elin på bokparadis.blogg.se, Vem som helst förutom Ivy Pocket av Caleb Krisp, Smitta av Michael Grant.

10. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers? (vad krävs det för att du ska vara intresserad av att delta ? tema, tidpunkt, utförande. nämn gärna också om du själv brukar ordna/har ordnat läsalots för andra att delta i)
Nej, jag brukar inte göra det. Oftast sker sådana när jag har som mest i skolan eller är i en lässvacka.

11. Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Noope, eller räknas goodreads? Där uppdaterar jag vilka böcker jag läst.

12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa?
Först och främst genom de som kommenterar min blogg som jag inte redan följer och genom bokbloggar.nu men annars kan jag även gå in på bloggar jag följer och kika på vem som kommenterat deras bloggar.

13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna ?
JA! Bloglovin är himla bra, vet inte hur jag annars skulle hålla koll på bloggarna.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?
Ja. Elin från Bokparadis.blogg.se är en himla skojig filur tycker jag, men jag vet faktiskt inte hur det gick till att vi en sådan trevlig vänskap. Men jag hoppas verkligen att hon uppskattar mina kattsnaps!

Gia från Bokfrossa.wordpress.com är min sambos syster. Hur fick vi kontakt? Jag blev tillsammans med hennes lillebror, vi träffas absolut inte ofta men jag vill gärna åka ner och hälsa på henne (har dessutom hört talas om att det finns en glasskiosk där som är värd ett besök).

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)
Förrförra året hände två minnesvärda saker tackvare mitt bloggande. 1) Sandra Beijer länkade till min blogg (rättelse: till min recension av hennes bok som jag publicerat i min blogg). 2) Jag fick intervjua Fredrik Bakman i samband med att han gav ut sin då nya bok Britt-Marie var här OCH han länkade till min blogg!

16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.
Pressen att skriva inlägg. I skrivande stund har jag inte uppdaterat på två veckor.

17. Vad är det roligaste med att bokblogga?
Att hitta folk man har gemensamma intressen med och att få motivation till att läsa!

18. Ett blogginlägg du läst som varit extra intressant, fint, roligt eller som bara lämnat i minnet. (länka gärna inlägget eller bloggen om du hittar det)
Ett blogginlägg som jag tänker på mycket just nu är ett blogginlägg på någons blogg (vet inte alls vems) som skrev om hennes fem favorit TV-serier, en av dem var O.C. Jag kommenterade med att jag försökt se OC men inte fastnat. Detta tänker jag mycket på då jag nu har fastnat för O.C. och har snart sett klart serien.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, börja videoblogga, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)
Mitt mål är hela tiden att hitta motivation och att blogga regelbundet. Motivationen kommer och går men något spår av regelbundenhet har det aldrig funnits.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Jag fuskar lite och nämner en till blogg, men det är inte enbart en bokblogg utan även en film och TV-serieblogg:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek