Prologen sprider bokbloggskärlek


Happy saturday åt er alla ! Idag har jag glädjen att presentera en av mina absoluta favoritbloggar, Prologen. Anette fyller sin blogg, och idag också min, med underbart fina bilder och intressant innehåll. Klicka på bilden nedan för att komma till hennes blogg. 



1. Hur kom ditt bloggnamn till ?
Namnet var enkelt! Hela bloggen är ju som en introduktion till böckernas värld!



2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?
Jag är en riktig gammal bloggveteran med nästan tio år på nacken, men just bokbloggandet är nytt för mig. Prologen.se är endast sex månader gammal och startades enbart på grund av kärleken till böcker.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? 
Jag tycker det är kul att dela med mig av mina tankar om en utläst bok men jag brinner också för att lyfta fram böcker i inredningen.


Photo: Marcus Lawett Styling: Lotta Agaton

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?
Jag tycker om när en bok diskuteras istället för att endast recenseras och jag tycker om vackra stilleben med böcker i fokus.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Fängslande Berörande Gåtfull



6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? 
Inbundna böcker är ju klart vackrast att vila ögonen på, men en pocketbok är så mycket mer läsvänlig. Den skall gärna överraska, bjuda på spirande känslor (det kan vara komik, tragik, spänning eller kärlek) och vara skriven av en riktig ordkonstnär. Jag vill ha en berättelse som jag kan bära med mig i hjärtat och återkomma till i tankarna. Genre är mindre viktig. Boken får gärna innehålla både prolog och epilog, något som känns som en historisk skrivform som tyvärr blivit otrendig. En "lagom" lång bok brukar vara sisådär 300 sidor och måste alltid ha ett avslut om jag skall vara nöjd (även följetonger).

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?
Jag är något så konstigt som en social ensamvarg. Alltså, jag kan vara ett riktigt charmtroll  på sociala tillställningar och tycker verkligen om att mingla. Ibland. Men för det mesta isolerar jag mig och släpper då endast in mina närmaste i min sfär. Och då menar jag verkligen i s o l e r a r mig! Telefonerna sätts på ljudlöst, jag loggar ut från alla konton (sociala medier, email osv) och kan t.o.m hänga "stör ej-lappar" på ytterdörren. Jag älskar långa hemmadagar i mitt eget sällskap och har inte förmågan att kunna bli uttråkad.



8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.
På en solvarm klippa vid havet, med måsarnas lockrop och vågornas saltstänk... under parasollen på trädäcket... men allra helst bland kuddarna i favoritsoffan där jag har tékitteln inom räckhåll...



9. Vad läser du just nu ? 
Jag har precis avslutat Linda Olssons novell "De blå skorna" som jag tyckte mycket om.

10. Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Nej

11. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers? 
Nej. Men är absolut öppen för att prova på detta.



12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa ? 
Oftast via bloglovin

13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna ? 
Alltid.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?
Jag är ju ganska ny inom bokbloggarkretsen, så jag har inte hunnit stifta några nya bekantskaper.



15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra. 
Det är alltid kul när man får respons från författare eller förlag.

16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.
Det finns inget negativt med att bokblogga. Jag gör det dessutom i högst begränsad tidsform, så det inte skall stjäla tid från mitt eget skrivande eller läsande.



17. Vad är det roligaste med att bokblogga ?
Att kunna uttrycka sig och snabbt nå ut med text och bild till likasinnade. Det skulle dock vara ännu lite roligare samt ge kraft åt inspirationen om fler bloggläsare lämnade andra spår än en siffra till statistiken. Det vill säga om fler skrev en liten hälsning eller kommenterade inläggen. Det är så roligt när man får kontakt och respons!

18. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? 
I dagsläget är bloggen bara ett fönster som öppnats på glänt till litteraturens värld. Kanske kommer det en stormvind och slår upp det på vid gavel och kräver mer uppmärksamhet, men tills dess är bloggen en mild bris som inte gör så mycket väsen av sig.


19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 
iregnet.blogspot.fi - massor av charm och bra blandning!
abouttoread.com - gillar Tiffanys upplägg på bloggen med många videoinlägg där hon bjuder in till diskussion eller tipsar om läsvärt.
bookswept.com -  en blogg med ljuv karma


Fotokälla: bookswept.com)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen