Bookshelf sprider bokbloggskärlek

Anna på Bookshelf får äran att avrunda detta underbara år som varit fyllt med så mycket bokbloggskärlek att jag blir helt varm i kroppen av glädje. På ett sätt eller annat kommer jag sammanfatta årets gästbloggare. Men innan jullovet får vi alltså ta del av Annas bokbloggshistoria där vi bl.a. får tips om en författare hon valt att lyfta fram och såklart en hel dos bloggkärlek. För att läsa mera av Anna, klicka på bilden nedan. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Jag har faktiskt inget med bloggnamnet att göra (och tur är kanske det för det är ett väldigt tråkigt namn), utan det var de tre andra som jag startade bloggen med som valde namnet innan de ens frågade mig om jag ville vara med.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag har bloggat sedan 30 juni 2010, så fem och ett halvt år. På den tiden spenderade jag otroligt mycket tid på en sida vid namn GoSuperModel, och några av mina vänner där hade skapat en bokblogg. De tvingade mig i stort sett att vara med och jag har aldrig varit mer tacksam över att bli tvingad till något!

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Jag älskar att spela in alla sorters videor, men sedan tycker jag om att skriva lite ironiska och skämtsamma inlägg där jag får använda gifs. Om jag får använda gifs så kan det vara ungefär vilket inlägg som helst, hahah.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Jag tror att skrivstilen är viktigare än själva inläggets innehåll. Om någon skriver underhållande/intressant kan jag nästan läsa om vad de åt till frukost utan att bli uttråkad. Men överlag så gillar jag originella och genomtänkta inlägg mest!

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

All the feels


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Helst typ 300 sidor. Gärna roligt, spännande, välskrivet, lite mörkt, skruvat och originellt. Sedan älskar jag välutvecklade och intressanta karaktärer.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag spenderar alldeles för mycket tid framför datorn och TV-serier. Sedan är jag också väldigt bra på att spendera tid utan att göra något... (ingen bra egenskap) Jag spelar också fiol och piano och tycker om att skriva.


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Överallt där det är mysigt och bekvämt men framförallt tyst.


9. Vad läser du just nu ? 

Vad läser jag inte är nog en bättre fråga. Känns som att jag har påbörjat hälften av böckerna jag äger och inte avslutat någon. De som ligger på mitt nattduksbord och inte är utlästa än är ”Chocken efter fallet” –Nathan Filer, ”Daughter of Smoke and Bone”-Laini Taylor, ”Monster i garderoben” –Johan Hilton och sedan den där nya Twilightboken (men berätta inte det för någon).

10. Hylla en författare!

Shaun Tan är fantastisk och jag kan inte nämna honom tillräckligt ofta

11. Hur många böcker läser du i året ?

Tidigare år typ 60, men i år bara 40…

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Japp! En svart och orange. Jag har också en likadan fast mindre till alla filmer jag ser.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Det händer ganska sällan att jag får rec-ex. Jag har typ slutat fråga för jag är så fruktansvärt dålig på att läsa alla recex jag får, och då blir jag bara stressad i onödan.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

 Absolut! Har lärt känna så många fantastiska människor under tiden jag har bloggat. Det är det bästa med att blogga. Kommer dock aldrig glömma alla första möten som blev lite awkward bara för att jag inte besitter kunskapen att kommunicera med människor.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

Alla Bokmässor och alla Läs-A-Loter (speciellt den vi höll i under februari). Älskar när alla bokbloggare kommer samman och gör något roligt tillsammans!

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Lite för lite. Det är väldigt svårt att svara på. Ibland får jag värsta inspirationsrycket och skriver flera inlägg under en vecka, ibland skriver jag knappt ett per månad. Jag önskar att jag var som vissa youtubers och uppdaterade vissa dagar, men jag är inte så disciplinerad.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Stressen att läsa och uppdatera (något som jag har lärt mig att hantera bättre med åren).



18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Alla fantastiska vänner jag har fått och alla de fina och upplyftande kommentarer de lämnar på mina inlägg.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Jag har ju alltid haft det där målet att göra min blogg precis så där originell och intressant som jag vill ha den, men jag har aldrig kommit på några bra idéer så nu sitter jag mest här och väntar på att bli träffad av någon inspirationsblixt.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Bokskadad, Reading This World, BokBeate (det finns så många bloggar jag gillar så det är hemskt att bara välja tre…)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen