Bokbloggskärlek med Bokparadiset

20 bokbloggare har svarat på mina 20 frågor om deras bokbloggande och jag hoppas verkligen att det blir 20 bloggare till! Den här lördagen har Elin på Bokparadiset svarat på frågor om minnesvärda händelser, varför hon började bokblogga och bloggare hon träffat på vägen. Bilden nedan funkar som portal till Bokparadiset. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Eftersom det skulle vara en bokblogg så ville jag ha bok med i namnet. Sen fick jag fundera väldigt länge men sen blev det paradis också för jag tänkte att det jag skrev på bloggen skulle vara lite av mitt paradis, fullt av böcker. Dock trodde jag inte att jag skulle hålla på så här länge som jag har gjort. Då hade jag nog gärna velat ha ett annat namn.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

På bokparadis.blogg.se har jag bloggat sen oktober 2011 dock har jag bloggat mycket längre på andra bloggar. Men hur det började var att jag upptäckte bokbloggar sommaren 2011 och läste massor och startade en egen. Dock blev det inte riktigt som jag ville ha det, så jag plockade bort den. Men sen när hösten kom saknade jag att blogga om böckerna. Jag läste fortfarande bokbloggar dock var det mest vuxenbloggar, men så började jag hitta folk i min egen ålder som skrev om böcker som jag läste. Så jag tog och skaffade en bokblogg igen. Har inte ångrat mig en dag sen dess.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Roligast är att visa upp nya böcker tycker jag. Recensioner är roligt om man har väldigt mycket att säga om en bok.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Inlägg som handlar om nya böcker, antingen i video eller i bildform. Recensioner läser jag bara om jag själv har läst boken, ibland om det är en bok som jag är lite tveksam till om jag ska läsa eller inte.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Oj vad svårt. Kartor, sommarböcker och må-braböcker (Inte som i självhjälpsböcker utan böcker som får mig att må bra)

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

På väldigt många olika sätt. En bok som är 150 sidor kan fortfarande vara lika bra som en på 800 sidor. Men saker min idealbok inte har är öppna slut i alla fall, väldigt sällan som jag gillar det.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Tjae.. Umgås med mina nära och kära. Gillar inredning oerhört mycket, gärna måla om och pyssla ihop saker till mitt hem.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Sängen, alla dagar i veckan.

9. Vad läser du just nu ?

Siege and storm av Leigh Bardugo. Inne i ett riktigt fantasy mood.

10. Hylla en författare!

Om jag ska välja någon annan än J.K Rowling så säger jag Jenny Han. Älskat alla böcker jag hittills läst av henne. Hon är briljant!

11. Hur många böcker läser du i året ?

Svårt att säga, men sen jag började räkna (sen jag skaffade bloggen med andra ord) har det varit över 100 st per år. Dock kommer jag slå nytt rekord i år!

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej bara Goodreads. Just för att räkna böckerna och ge betyg.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Vädligt olika, ibland får jag inte alls och ibland är det jättemånga. Men jag ber inte om rec-ex lika mycket som jag gjorde innan. Dels för att många bara ger e-böcker numera men också för att jag vill stötta svenska förlag.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Jag räknar ungefär alla bloggar som jag läser och kommenterar och som brukar kommentera hos mig som mina vänner. Men annars skulle jag säga Elina på http://marklarsbooks.blogg.se/ som jag både är bokkompis med men vi brukar skriva över facebook med varandra. Mycket om böcker men även skolgrejer eftersom att vi båda pluggar till lärare.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra.

När jag fick mitt första rec-ex var väldigt stort. Även när jag fick novellen falla sönder som bara trycktes i 100 exemplar. Men även alla gånger när jag fått superfina kommentarer på bloggen, blir så glad över det varje gång.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Ingen aning faktiskt. Men minst 3 timmar i veckan.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att man får press just med att pumpa ut inspirerande inlägg jämt. Också att det är jobbigt när man vill blogga supermycket men inte har någon tid.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

När folk kommenterar! Speciellt när det är ett inlägg som man själv gillar mycket och så får man bra respons på det. Gemenskapen mellan bokbloggare är också fantastisk.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Nej jag har aldrig haft det. Jag bloggar för att jag tycker det är kul om folk får ett boktips ibland är det bonus.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Elina på http://marklarsbooks.blogg.se/
Alba på http://boklyckan.blogspot.se/
Sen måste jag säga din också!
Liza på http://iregnet.blogspot.se/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek