Iregnet sprider bokbloggskärlek

Haha jaa ni läste rätt. Eftersom dagens gästbloggare fått förhinder, slänger jag ihop ett gästinlägg på min egen blogg idag. Så jaa, idag är det min blogghistoria ni får ta del av.


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Åh jag hade så svårt att komma på ett namn till först. Jag ville egentligen ha nåt i stil med ''reading in the rain'' eller ''raining books'' osv. men efter många om och men skrev jag ner iregnet.blogspot.fi och såg direkt att det var det jag ville ha. ångrar det inte för en sekund, det är det enda rätta för mig. Jag är alltså riktigt nördig när det kommer till regn, kanske en konstig passion att ha hehe.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag började blogga i December 2013 så det är väl 1,5 år nu. Hade då skrivit vardagsblogg i 7 år och den bloggen blev allt mer om böcker och eftersom mina vänner inte var så intresserade ville jag ha en blogg där jag visste att de som läser är såna som verkligen är intresserade av det jag skriver. Ett tag skrev jag två bloggar men nu har vardagsbloggen lämnat åt sidan helt. den finns dock ännu kvar på lizahotta.blogg.se


3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

En bookaholics vardagsproblem absolut ! Som t.ex. det här inlägget om att vara nyfiken på vad andra läser. Tycker om att skriva inlägg där andra kan känna igen sig själva och tänka ''precis så är det för mig också''. 

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Jag är inte så mycket för recensioner faktiskt men däremot Smakebit på Söndag gillar jag väldigt mycket. Sen går det också i perioder, nu t.ex. är jag intresserad av graphic novels så de inläggen läser jag gärna. Fråga mig igen om en vecka så är svaret nog något annat. 

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Känslosamt, tänkvärt, sarkastiskt. (Sarkasm är min absoluta favorithumor!)


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Snigelläsare som jag är uppskattar jag nog böcker som håller sig under 400 sidor. Jag blir lätt skrämd om siffran är högre än det. Även om jag läst ett par riktigt bra tjockisar. Historien ska helst vara problematisk men ett big NO för mig är drama i form av lögner, otrohet och triangeldrama. Bleh. Historien får gärna vara fullproppad med känslosamma ögonblick, sorgligt men också amazingly vackert och kärleksfullt. Och den sarkastiska humorn får vi inte glömma!


7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag älskar att sjunga men at the moment blir det nog bara i bilen eller i min ensamhet eftersom jag med mina kvällsskiften inte har möjligt att sjunga i kör. Finns det något jag gillar mer än att läsa är det att sjunga stämmor till de annars utspelade poplåtarna. Min lediga tid spenderar jag annars med min pojkvän, familj och vänner.


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.



9. Vad läser du just nu ? 

Matilda av Roald Dahl. Grupptrycket ni vet. 

10. Hylla en författare!

R.J.Palacio! Visst, hon har endast skrivit en ''serie'' ännu. Wonder, 3 stycken noveller relaterade till den och 365 days of Wonder. Alla dessa är absolut underbara. Väntar bara på mer, nåt helt annat för att se vad hon kan.


11. Hur många böcker läser du i året ?

Bered er på chocken: jag läser nämligen endast 12-15 böcker i året och det beror på att det faktiskt kan gå ett par dagar då jag inte läser alls, pga. jobbet och att jag gärna umgås med pojkvännen den enda dagen då vi båda har möjlighet, söndagen. Skulle SÅ GÄRNA vilja vara snabbare att läsa för det finns ju så mycket man vill hinna med men så är det.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Jepp, jag har en som jag gjort själv där jag fyller i basic info, betygsätter och en kort kommentar.


13. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Till följd av snigelläsandet har jag inte alls tänkt på rec. ex. för min del eftersom jag nog aldrig skulle få läst en bok jag mer eller mindre var tvungen att läsa. Det gick inte i skolan och det skulle inte gå idag. Även om gratisböcker lockar och att recensera är roligt.


14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? 

Det finns ju såklart de bloggare jag pratar/kommenterar med mer än andra men den jag kommer att tänka på är nog Sandra på Snowglitter (kika längst ner, hon dyker upp där igen). Vi har otaligt med saker gemensamt och jaa, vi finlandssvenskar håller ihop.


15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra 

Då jag hade 1års/jultävligen för bloggen i december ifjol. Många ville vara med och att göra priserna var så roligt ! som citatmänniska var det otroligt kul att läsa era favoritcitat ur böcker. Det kommer jag göra igen på ett eller annat sätt.


16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

1-2 timmar per inlägg blir det nog. Om vi inte räknar med Söndagssmakbiten som tar snabbare. Jag skriver oftast 3-4 inlägg och tidsinställer dem under veckan. Så oftast bloggar jag faktiskt bara en dag i veckan.


17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Absolut ångesten att varje dag läsa om folk som läser lika många böcker i månaden som jag gör i året. Men varför är det så ? Vi läser ju alla i vår egen takt och för att det ska vara roligt ? Jag läser bara för mig själv, så varför känner jag alltid att jag behöver förklara varför jag inte läser 50++ böcker i året då jag älskar det så mycket?


18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Måste säga som alla andra: gemenskapen! Både på min egen blogg och på andras. Kommentarer, diskussioner och intressanta inlägg av alla andra bokbloggare. Och såklart är alla boktips uppskattade ! Det finns så många favoritböcker jag inte skulle ha hittat om jag inte läst era bloggar.


19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

Skulle gärna nämna 23 stycken istället för 3 men här kommer favoriterna för stunden:

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek