Bokbloggskärlek med RomeoandJuliet

Idag har vi nöjet att ta del av Carolinas blogghistoria. Carolina bloggar på romeoandjuliet och hennes blogg hittar ni genom att klicka på bilden här nedan. Kanske ni hittar en ny favoritblogg?




Hej!
Idag är det jag, som till vardags bloggar på romeoandjuliet, som har lånat den här bloggen för att berätta lite om vem jag är och vad min blogg handlar om. Jag som står bakom bloggen heter Carolina och jag jobbar som barn- och skolbibliotekarie samtidigt som jag försöker ta min masterexamen inom biblioteks- och informationsvetenskap. Bloggen handlar mest om det jag läser, vilket kan liknas vid en påse gott och blandat, eftersom jag läser allt från högt och lågt till salt och surt. Det händer dock att det slinker in andra inlägg också såklart men den gemensamma nämnaren är ändå att orden alltid är i fokus på ett eller annat sätt. Jag brukar se mig själv lite som en samlare på ord och jag samlar dem främst på min pinterest.  

1. Hur kom ditt bloggnamn till ?
Mitt krav var att det skulle vara litteraturrelaterat och sedan antar jag att jag hade snöat in mig på The Killers låt Romeo and Juliet? 



2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?
Jag har bloggat väldigt väldigt länge fast på olika plattformar. Jag minns inte ens namnen på alla bloggar som jag har haft och jag tror inte att jag vill avslöja dem heller för de ligger ju säkert kvar där ute någonstans i cyberrymden. Det här är dock min första renodlade bokblogg och den skaffade jag för att min förra blogg tycktes mer och mer bara handla om böcker, så ett tag hade jag två bloggar parallellt men numera är det bara böcker som gäller.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)
Jag tycker utan tvekan att det är roligast att skriva recensioner, särskilt lite mer kritiska sådana. Men det är även recensionerna som är svårast att få till. Det är med andra ord lite hatkärlek inblandat.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?
Jag läser mest recensioner på de böcker som jag redan har läst, för att jämföra mina åsikter med någon annans. Det är nästan det närmaste jag kommer att diskutera det jag läser, förutom mina egna recensioner då.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Välskrivet, Sorgligt & Spännande  

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)
Den perfekta boken är mellan 300-400 sidor, är så spännande att jag inte kan lägga ifrån mig den och har en extremt oväntad twist på slutet som gärna får vara sorglig. Den måste dock inte vara spännande om författaren istället använder språket som ett hantverk och inte som ett medel för att föra handlingen framåt. 

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?
Jag tränar mycket med min hund, alltifrån agility och rallylydnad till spår och bruks. Det tar väldigt mycket tid i anspråk. Hade jag haft mer tid så hade jag gärna tagit upp ridningen igen, det är alltid den som kommer i kläm när något måste prioriteras bort. Det tar ju dock sjukt mycket tid med häst och gratis är det inte heller förstås.

8. Vad läser du just nu ?
Just nu läser jag Fangirl av Rainbow Rowell.

9. Hylla en författare!
Jag hyllar gärna Gunnar Ardelius, en av mina förebilder när det kommer till skrivande.

10. Hur många böcker läser du i året ?
Runt hundringen brukar det ligga på.

11. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)
Jag la ner mycket mer tid förut när jag bara pluggade, så ta vara på all ledig tid ni har när ni pluggar för det är tid som ni kommer att sakna när ni sedan börjar jobba! Jag lovar. Uppskattningsvis lägger jag ner minst ett par timmar i veckan i alla fall. 

12. Vad är det roligaste med att bokblogga?
Det är att jag får utlopp för min vilja att diskutera det jag läser, genom att skriva recensionerna. Men en extra kul bonus är även att jag får en så stor koll på utgivningen! Jag tycker att det är roligt att försöka läsa det som blir populärt eller omskrivet och genom att läsa andra bokbloggar så tycker jag att jag hänger med i svängarna. Jag får oftast ut mer information genom att läsa andra bokbloggar än vad som finns att finna på förlagens hemsidor, det är ett som är säkert! 

13. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 
Monika på bokslut, eftersom vi i mångt och mycket verkar läsa ungefär samma böcker.
Anna på Sagan om Sagorna, för att hon har så mycket vettiga tankar om böckerna som recenseras!
Paula på prickiga Paula, för att vi verkar ha typ samma jobb.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen