Gamla klassiker jag verkligen vill läsa

Första delen av min klassiker-lista är böcker som ''alla borde läsa innan de dör'' och som alla tilltalar mig på olika sätt. Andra delen kommer imorgon. Då gäller det såklart samma sorts klassiker men som jag gärna hoppar över. Ni får gärna hänga på själva också i egen blogg eller i kommentarerna nedan. 

Här kommer alltså 10 klassiker som jag verkligen vill läsa:



Anne franks dagbok - Den klassiker jag är mest sugen på just nu. Tänk att som trettonåring måste vara med om det som hände henne. I flera år, man förstår nog inte själv hur länge det är. Nej, den ska läsas inom en snar framtid ! 
Hitchhiker's guide to the galaxy - Har den i hyllan och den låter så annorlunda och rolig så den är absolut en av mina 2015 TBR.
Les miserables - Som jag sagt tidigare älskar jag historien och väntar bara på långledigt så jag kan ge den några månader av min tid. 
How to kill a mockingbird - Har också den här i hyllan och av nån konstig orsak har den här alltid varit en klassiker jag velat läsa. 
Pride and prejudice - Ännu en oläst klassiker jag har i hyllan. Har ingen speciell orsak varför den lockar mig mera än de andra böckerna av Austen men ändå gör den det. 
Lord of the flies - En dystopi från 1954 ! Är så otroligt intresserad av att läsa vad man 1954 tyckte ett alternativt universum skulle se ut som.
Dr. Jekyll and mr Hyde - Hittade en hylla fylld av Penguin Classics i en bokhandel en gång och tänkte att jag ska hålla mig till två böcker. En av dem blev den här. Fattar verkligen inte vaför jag ännu har den oläst i hyllan!
Lolita - Läste igenom en 100 böcker alla borde läsa innan de dör lista och hittade den här där. Har ju hört massor om filmen men boken lockar mig ändå mer. Har inte hört någon som läst den men filmen sägs ju vara super.
Lord of the rings - såklart. jag är en av de som inte läst LotR men vill göra det. har alla tre böckerna (inte the hobbit dock) hemma så ska absolut läsa dem nångång.
Breakfast at Tiffany's - Har aldrig varit intresserad av att se filmen med den otroligt vackra Audrey Hepburn, den är aningen för gammal för min smak men boken ska jag ha läst ! 

Kanske nästa års 3 på 3 skulle vara klassiker ! Skulle nog i så fall välja Anne Franks dagbok, Breakfast at Tiffany's och Hitchhiker's guide to the galaxy om jag inte läst dem före det. 

Kommentarer

  1. Les Miserables är verkligen en tegelsten som jag aldrig kommer läsa om, men vilken fin historia. Många vackra citat som jag skrivit upp och sparat.

    Anne Franks Dagbok var det jättemånga år sedan jag läste nu men det är verkligen en klassiker som bör läsas.

    Och Pride and Prejudice är riktigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att lesmis är en sån man bara läser en gång men oj så jag längtar tills jag läser den! Känns som att jag har valt rätt böcker att läsa på din kommentar. Tusen tack för att du delade med dig !

      Radera
  2. Tolkiens böcker är fenomenala, har läst om dem säkert 4 gånger eller mer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Detta flyttar absolut lotr böckerna högre upp på listan :)

      Radera
  3. Hitchhiker's guide to the galaxy är helt underbart knäpp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt ! Blev så glad då jag hittade den billigt :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek